10/04/2011

Tak for jeres hilsner

Kære alle sammen

Tak for jeres varme, oprigtige og opmuntrende hilsner til mit indlæg om racisme i fuldt dagslys. Det gør godt at høre jeres umidelbare reaktioner, fordi det viser at flertallet af os alle sammen netop ikke tænker, som dem vi mødte gør det. Og det gør mig glad og forhåbningsfuld på Samuels og vores alle sammens vegne, at så mange spekulerer over, hvad vi dog kan gøre ved det.

Jeg er ret sikker på, det ikke findes simple svar. Alligevel tænker jeg, at der er nogle enkle ting, som godt kan gøre. Vi kan fortælle om det, vi oplever, fordi opmærksomhed og viden om, at noget sker, gør det umuligt at benægte. Jeg tror også, det gør det mere sandsynligt at flere tør melde den slags hændelse, som jeg oplevede, hvis vi hører om andre, der gør det. Eller måske er det bare nemmere at gøre, hvis man ved det er en mulighed? I hvert fald er det vigtigt at vide, det kan anmeldes også når det gælder børn. Dels fordi den, der udfører eller opfordrer til racisme, kan få at vide det ikke er en acceptabel holdning i vores samfund, men også fordi anmeldelser bliver registreret og dermed bliver en del af statistikker og samfundets samlede viden om, hvad der reelt sker i landet. Er der ingen anmeldelser eller "offentlige" historier, kan politikere, sociale tiltag og alle andre i god tro afvise at børn i Danmark oplever racisme.

Hvis du vil linke til mit indlæg på din blog er du meget velkommen. Hvis du hører, om tiltag til bekæmpelse af racisme, som er tilgængelige for deltagelse - så sig endelig til!
Verden er et godt sted. Verden skal være et godt sted - også for børn, unge og voksne som ikke har blå øjne og stråfarvet hår. Ikke af andre grunde end at vi alle sammen er fælles om at være mennesker.

Taknemmelige hilsner, Anne

PS. I løbet af den næste uges tid kommer jeg på besøg hos jer alle sammen, og siger tak for jeres opbakning.

(Læs om min oplevelse med racisme, der startede dette indlæg.)

21 comments:

  1. Jeg synes det var godt du anmeldte det, netop fordi vi er nød til at tale højt om at det sker.

    ReplyDelete
  2. Jeg har tænkt en del over, hvad vi kan gøre. I Sverige havde de en flot kampagne med en løftet hånd, hvorpå der stod: Rør ikke min ven!

    ReplyDelete
  3. @ Tro, håb og Kærlighed det er så smukt synes jeg!

    ReplyDelete
  4. Charlotte Enemark10 April, 2011

    Jeg har linket via facebook. :o)
    Charlotte Enemark

    ReplyDelete
  5. Jeg vil helt klart gerne linke til dit indlæg, for som sagt flere gange allerede: jo flere der taler, jo bedre.. ;0)

    ReplyDelete
  6. Kære Anne
    jeg er lige blevet gjort opmærksom på dit indlæg om racisme og jeg er ligesom alle andre meget forarget og rørt.
    Jeg har ikke haft tid til at læse alles kommentarer, så måske gentager jeg noget når jeg siger følgende: Skriv et indlæg i debatten. Fortæl historien ikke bare her, men få den ud i medierne. For det her er virkeligt slemt, men det er også en god løftestang for at rykke noget.
    kh
    Anne-Sophie

    ReplyDelete
  7. Hej Anne.
    Jeg kan se at dit indlæg kører rundt på fb lige nu. Selv folk som ikke kender dig linker til det.
    Du har helt klart gjort noget rigtigt ved at skrive om det.
    Knus fra Karen

    ReplyDelete
  8. Hej Anne, Ved ikke om du har set det, men Julia Lahme har på sin blog også linket til dit indlæg.. :0) hun er ret offentlig skribent/forfatter med mange læsere... dejligt

    ReplyDelete
  9. Kristine K13 April, 2011

    Det er rigtigt Anne - vi skal står sammen og bekæmpe det uvæsen der hedder racisme. Hvor er det godt at du står frem og fortæller historien. Det er ikke alle der føler sig klar til det. Det rammer utrolig hårdt når man oplever det på egen krop.

    ReplyDelete
  10. Kære Anne, jeg har læst din historie i indlægget under - det er dybt rystende, hvad I har været ude for! Godt du har anmeldt det til politiet. Xenofobi eller fremmedangst er ganske forfærdelig og kan intensiveres af racemæssige, sociale og religiøse forskelle. Tak fordi du deler din oplevelse og dine tanker med os andre.

    ReplyDelete
  11. Tak fordi du anmeldte det.
    Jeg er stadig uden ord.
    Uforståeligt, ondt, er det eneste jeg kan tænke..
    Kh Joan

    ReplyDelete
  12. Der vil altid findes dumme mennesker. Lad være med at lade det fylde i dit liv, for så lader du dem vinde. Godt du har anmeldt det, du har fortalt om det, men lad det ikke lagre i dig giv slip og glem det..

    ReplyDelete
  13. En sørgelig oplevelse for dig og Samuel. Synd at der er nogle mennesker i Danmark der har brug for at hævne sig på andre- og så på små børn. Man
    kan jo i bund og grund kun have ondt af de mennesker der åbenbart har det så skidt med sig selv! Måske har de haft en rigtig skidt barndom???!
    Du og din mand giver jo Samuel et fantastisk liv og giv ham alt den selvtillid I kan så han kan "overleve" de ting han muligvis kommer til at opleve senere hen.
    jeg har selv to adoptivbørn fra hhv. Kina og Nigeria og ved at der kan komme situationer som du desværre har oplevet. Lad os kæmpe mod det og gøre vores børn stærke og fulde af selvtillid.

    ReplyDelete
  14. Hvor bliver jeg ked af at høre om den episode. Håber aldrig, at I kommer til at opleve sådan noget igen.

    ReplyDelete
  15. hejsa! Jeg er oprindelig ´ked af at skal fortælle dig det, men din søn kommer til at opleve det rigtig mange gange i sit liv, og jeg håber ikke han bliver som mig og skjulte det for mine forældre gennem hele min opvækst ( skal sige jeg dog "kun" er mulat og nu 38 år) hvilket gør at jeg idag kæmper en kamp med selvværd og min "had" mod DF når de bruger den form for retorik som jo efterhånden er legal ( langballe må jo gode tale grimt om bla muslimer, uden der er nogen form for konsekvens) og det er ved at være den del af det danske samfund at det bare er i orden - derfor bliver jeg bare så GAL i skralden når jeg læser din oplevelse, men kan kun sige godt der var en forældre så du ved hvad han kommer til at kæmpe med i det "ariske" samfund som du har valgt for ham Ved godt at folk adoptere med KÆRLIGHED, men man forbereder Jer ikke på de udfordringer der kommer med "farvede" bør og husk der er en klar højredrejning i denne del af verden, jeg håber at den vestlige verden bliver rummelig nok, men mine oplevelser på min egen krop siger det modsate når jeg i en alder af 38 år stadig skal finde mig i at ældre mennekser talen ned til mig butikker lige indtil de finder ud af jeg taler dansk, og kan bruge de rigtig tiltale forme, og så "undskylder " de sig med at jeg ligner dem der, men nu kan de jo godt se jeg ikke er en af dem...... hader at være den der skal fortælle dig hvordan det er at være mørk i Danmark, men det er kolde fact. JEg synte du har handlet rigtigt - men tror bare ikke på det hjælper..... ønsker det bedste for din søn.....
    .

    ReplyDelete
  16. Syntes det er stærkt at du kommer frem med historien. Selvom den gav mig ondt i maven. Det gør mig ondt i maven at vi lever i et land hvor der findes sådan nogle mennesker.
    Men med den mor skal lille samuel nok blive stærk nok til at modstå den slag i fremtiden vær sikker på det. Han er da i øvrigt det skønneste og smukkeste lille menneske :-) eiii jeg svømmer helt væk i billederne af ham.
    Stort knus og kram fra line ... som er mor til lille smukke blege vito på 1½ ...... Gid han kunne få lidt af samuels flotte farve ha ha :-)

    ReplyDelete
  17. Hvor er det sørgeligt at der findes voksne, der på den måde angriber et lille barn. Ikke at det kan undskyldes at voksne bliver angrebet, men en forsvarsløst lille barn..
    Og hvor er jeg glad for at du råber højt om det!!!

    ReplyDelete
  18. jeg tror du er fuld af løgn, og er ude i et politisk ærinde, hvad du jo har været før.

    e.p. nielsen

    ReplyDelete
  19. Godt du anmeldte det!- og stod frem i tv ( i Godaften DK). Det SKAL frem i lyset.
    Mange tror at vi ikke har racisme i DK, men vi med adoptivbörn oplever noget andet.Min datter oplevede det förste gang, "tror jeg"som voksen/teenager. Det har präget hende. Det er blevet värre siden i firserne engang.
    Heldigvis forstaar Samuel det ikke endnu, men det skulle ikke gerne ske, naar han er blevet gammel nok til at det influerer paa hans selvvärd, saa han finder sig i det. Paa den anden side kan det koste ham livet at kämpe imod det, saa det skulle gerne udryddes. Kan vi det? - Vi kan göre vores, som du lige har gjort.
    Det er desvärre mennesker, som selv har et meget lavt selvvärd, maaske selv har lidt en del, er syge, som söger opbakning, tilfredsstillelse ved at väre ond mod andre.
    Vi maa staa sammen, tage fat alle steder i tv, radio, aviser, skoler, börnehaver osv. - Ingen skal/maa tro at det er i orden at haane, drille osv!- eller finde sig i det.
    KNUS til lille Samuel.
    Solveig

    ReplyDelete
  20. Hej.
    Al mulig støtte herfra. Man skal IKKE finde sig i racisme af nogen art.

    Men det stikker dybere end som så. Personligt har jeg selv oplevet at blive råbt efter på gaden. Og jeg er pære-dansk. Bare af den art der har brunt hår (der tangerer over i det rødlige når solen rammer) og hawr let ved at blive brun.
    En aften gik jeg tur med vovsen på Amager. En "pæn" ældre dame passerede mig og vovsen, og vendte sig så og råbte efter. "Tag hjem hvor du kommer fra."
    Indrømmet. Det var en smule mørkt, og med en smule god vilje kunne jeg nok være blevet forvekslet med en spanier.
    Men pointen er at er du IKKE lyshåret, og er du IKKE lyserød i huden, så er du fair game.

    Jeg væmmes over at vores samfund er kommet dertil.
    Det er folk som dig (og mig) der skal ændre det. Nemlig ved at gøre hvad du så rigtigt har gjort. Anmelde det, gøre opmærsom på det. For de fleste danskere tror det er noget der sker når der er to torsdage i en uge. De er slet ikke klar over hvor udbredt racismen er her til lands, og hvor lidt man skal skille sig ud for at blive et mål for hadske bemærkninger.

    ReplyDelete
  21. Det var godt ad du anmeldte det, og den slags skal klart registreres, som du jo sagde på tv.

    Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg er vokset op i det tyske mindretal i sønderjylland, hvor jeg jævnligt hørte ord som tyskersvin, prøjser, etc. etc. så den slags er ikke engang afhængig af hudfarve.

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...