26/12/2011

Grøntsager og vejbod


Grøntsager skal der til. Også i juletiden. Gulerødder, rosenkål, rødkål, pastinakker og kartofler selvfølgelige er nogle af de grøntsager, vi har på bordet i disse dage.

Vi køber vores grøntsager fra Rødmoses gartneri, som har en lille stand i Vejle to gang om ugen. Jeg har skrevet om vores grønthandler før. Endrik dyrker biodynamiske grøntsager. Det med biodynamikken er ikke det væsentlige for os, selvom økologien i det, var det, der gjorde vi fik øje på ham. Nu er det tilfredstillelsen ved at spise grønt, der er dyrket lokalt, for Endrik dyrker en masse forskellige grøntsager selv. Vi kan få grøntsager, som ikke længere sælges i supermarkederne, fordi de er gået af mode som for eksempel kålrabi og rå grønkål. Det er frisk og det smager godt.

Kan man ikke komme ind til markedet lørdag i Vejle midtby eller på Sukkertoppen om torsdagen, så er der altid åbent på vejboden på Rødmosevej lige udenfor Ny Højen. Tag rede penge med, og fyld på med friske, sprøde grøntsager!

2 comments:

  1. Birgitte Strand28 December, 2011

    må jeg give en opskrift videre??? til anden lillejuleaften til frokost fik vi grønkålssalat.

    groft hakket frisk grønkål læhhes på et fad
    tyndskåret porre oven på
    tørret figner halveret og lagt i portvin et par timer, lægges på
    til sidste granatæble"kerner" og ringe af appelsin.

    det smagte bare så godt og så få flot ud :)

    ReplyDelete
  2. Tak for det! Der lyder godt - og jeg kan næsten se det for mig med alle farverne :-)

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...