25/10/2010

Alnwick Garden Project

Som lovet kommer her lidt mere om The Alnwick Garden Project. Haven er en stor park i forbindelse med Alnwick Castle. (Alnwick udtales "Annick") For 10 år siden lå haven hen uden vedligeholdelse og var temmelig forfalden. Hvad der fik hertuginden af Northumberland til at gå i gang med restaureringen af haven ved jeg ikke. Under alle omstændigheder er her nu en af Englands fineste haver. Særligt for den ikke bare er en restaurering af en have fra et forgangent århundrede, selvom der stadig er gamle elementer. Istedet har man forsøgt at skabe en have med moderne elementer særligt med fokus på vand. Der var nogle smukke vandskulpturer, som jeg selvfølgelig ikke fik noget billede af. (Hvorfor forklares nederst i dette indlæg) 

Et af de helt store features ved haven er et enormt springvand ( det hedder "The Cascade"), som en gang hver halvanden time springer, bruser og bobler. Det er stort og imponerende. Nedenfor er et par små forsøg på at gengive det:


Haven i Alnwick var det eneste, jeg havde på min "liste" over ting, jeg gerne ville se i Northumberland i denne omgang. Jeg tænkte, at en have med toiletter, puslefasciliteter og cafeteria måtte være oplagt til en Samuel. Tænk alt det plads, der er sådan et sted til at spæne rundt! Men se, der havde jeg slet ikke taget højde for hvor familie orienteret haven er. For ikke nok med, at der er en familiehave, vand man kan plaske i og en have med giftige planter. Nej, det første man ser, når man kommer ind i haven er, at der foran det store, fine springvand står en flok små John Deer traktorer. Hvad tror I Samuel ville?
Han ville da lege på "trator'n". Og ville på det bestemteste ikke med nogen andre steder hen. Det endte med at Samuel og Daddy legede på traktoren, men jeg fik lov at dabbe rundt og kigge på blomster sammen med resten af familien.

Dyb, dyb koncentration om traktoren. Læg mærke til, at Samuel i højre hånd holder det 'pir, den rare dame gav ham, da vi kom ind. Jojo. Sig ikke, vi ikke fik noget for pengene! 
Så have besøget var et hit - bare ikke lige af den grund jeg havde tænkt mig! 

4 comments:

  1. Hvor er det godt for Duncan at Samuel kan "hjælpe" Daddy så han ka´ lege i stedet for at kigge på blomster der alligevel ikke siger ham noget som helst;-)
    Og hvor var damen sød at hun ga´ Samuel et ´pir så han har et varigt minde om besøget - altså bortset fra billederne af de dejlige tra´torer!!!

    ReplyDelete
  2. Samuel har vist moret sig kongeligt på den fine traktor :-) Det er nogle dejlige billeder, du har taget. Jeg har ikke hørt om denne have før - men det er jo det berigende ved blogverdenen.

    ReplyDelete
  3. Duncan Thompson27 October, 2010

    Jeg kan kun sige at på nogle mode er jeg (eller heller min ryg) glad for at vi ikke har sadan et traktor, men hans smil og begejstring på den, well det er noget helt anden.
    Duncan (aka Daddy)

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...