25/10/2010

Sweet nothings


Har du læst Harry Potter bøgerne vil du have stiftet bekendtskab med Weasley tvillingernes slik og gadget butik. Meget af det, de har i butikken på Diagon Alley er selvfølgelig det rene fiktion (heldigvis), men idéen om sådan en butik er ærke engelsk. Der findes nemlig i de fleste byer og små landsbyer med respekt for sig selv de mest fantastiske slikbutikker. Her er hylder fra gulv til loft med dåser og bøtter i fantastiske farver og med navne, der får munden til at løbe i vand. Og man køber ikke styk vis, nej, man køber i gram. Sine køb får man med i små papirposer, som bliver snoet på en særlig måde. 

De små slikbutikker er noget af det, Duncan savner, for her kan man få bolcher i alverdens variationer, noget som vi - Bonbon til trods - ikke er så gode til i Danmark. Så da vi kom forbi "the Chocolate box" i Wooler provianterede vi. Og kan nu svælge i slik som lemon bonbons, apple thingies, rhubarb and custard bonbons, balckcurrent and liqurice og cinder toffee.

6 comments:

  1. Hvis du har lyst at kigge, så har jeg en kogebog med cinder toffee-opskrift... jow jow. Jeg har faktisk alt...
    Og nej, jeg er IKKE god til at lave karameller, men har MANGE opskrifter på sådanne..
    Kram

    ReplyDelete
  2. Sa jeg var barn i Rønne, lå der på næste gadehjørne, den sødeste lille slikbutik, hvor man kunne få alt muligt slik - stykvis - og så var det stedet, hvor man købte pisket fløde:-)Lakridsrod og lyserødt Yankee tyggegummi med tatoveringklistermærker, ispinde til 50 ører - jo, jeg er fra de go'e gamle dage, hvor der var slikbutikker til. Eller man skulle have været fra England, forstår jeg!

    ReplyDelete
  3. Sikke et syn!!! Jeg ka´ godt forstå Duncan provianterede.Håber han kan klare sig lidt så;-)

    ReplyDelete
  4. Tandlægerne koger over af begejstring over sådan nogle butikker, men for dælan hvor ville jeg også gå rent amok over sådan en butik, da vi var i London for nogle år tilbage blev der også provianteret, men er poserne ikke for små i GB?
    God dag Anne.

    ReplyDelete
  5. Den butik kunne jeg også godt lige besøge...

    ReplyDelete
  6. Lina: Ja tak! Det er for lækkert til ikke i det mindste at forsøge sig med det!

    Charlotte: Nu er Bornholm jo også tæt på eksotisk :-) Faktisk købte jeg også slik stykvis som barn. Men ikke i en butik så fin som denne!

    Mor: Han klarer sig et stykke tid, tror jeg. Ellers må vi derover igen ;-)

    Michael: Du har så ret! Det er ikke godt for tænderne. Og alligevel er det skønt at sætte tænderne i det! Og jo. Poserne er noget små hvis man skal have mere en 200 gr!

    Gaia: Jeg ville i hvert fald gerne have en om hjørnet. På den anden side er det måske godt det samme at jeg ikke har det!

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...