29/01/2010

S for sang

ABC teamet er kommet til S. Mit S står for SANG. Ved en frygtelig hyggelig aften i går med Café Quindfolkene, hvor Mette Katrine Jensen fortalte om folkemusik, blev jeg mindet om hvor godt musik gør - og særligt sang. Det at kunne mærke en melodi i sig, føle tonerne i kroppen og tage del i sangen, er noget utroligt livgivende og opmuntrende for mig!
Så her kommer en lille liste over sange, der er noget særligt for mig:
"Solen er så rød, mor" fordi det er en af de sange der blevet sunget ved min seng, da jeg var lille.
"Du kom med alt det, der var dig" fordi vi sang den meget da jeg var på efterskole.
"Det er koldt derude" fordi den så smukt rammer hvordan det er i begyndelsen af februar med kyndelmisse.
"Julies sprog", fordi det er en vanvittigt smuk og stærk sang om sang, kvinder og livet.
Derudover er der sange en mass, som kommer når der er brug for dem, eller når lysten og livet bobler.... Hvad synger du?

11 comments:

  1. Jeg har efterhånden ikke tone i livet, men jeg husker godt, at det var dejligt at synge sammen med andre. Hvis jeg i enrum nynner et eller andet nu om dage, så er det som regel noget, jeg har hørt i radioen eller på TV, og som så er blevet hængende i øregangen.

    ReplyDelete
  2. Nu er jeg ikke den store sanglærke, selvom der i mine læreeksamensbevis stod: Dimintenden kan forestå kirkesang!!!
    Men i øjeblikket kunne jeg godt brumme: Kim Larsen "Det er en kold tid!" og året rundt: - Steffen Brandt – ”Pigen fra det højeste nord” - Led Zappelin ”Stayrways to heaven”

    ReplyDelete
  3. Musik det är en viktig ingrediens i livet tycker jag.
    Jag älskar att gå på konserter, lyssnar mycket på musik hemma, och när jag var mindre sjöng jag i kör.
    Trevligt S-inlägg!
    Önskar Dig en Trevlih helg!
    /Maria

    ReplyDelete
  4. Huff, jeg eier ikke sangstemme og synger helst bare når jeg er alene i bilen. Men da synger jeg høyt og falskt etter det de måtte spille av musikk på radioen eller hva som måtte stå i cd spilleren.
    Men jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde sangstemme:)

    ReplyDelete
  5. Sang er en meget vigtig ingrediens i mit liv. Sang skaber kontakt til børn og til mennesker, som er svækkede og ellers svære at nå. Jeg synger til gudstjenster og møder, i bilen, i badet,
    i køkkenet og nogen gange på gaden:-) Dejligt, I havde en fin café!

    ReplyDelete
  6. Hva jeg synger?
    Selv kattene forlater bader de få ganger jeg synger i dusjen.

    Men Kyndelsmesse, jo den sang som Ingebrikt Davik skrev, den har jeg sunget ved noen anledninger.

    Ha en flott søndag

    ReplyDelete
  7. Jeg holder meget af at synge - men jeg gør det egentlig for sjældent. Og ... der er aldrig nogen, der opfordrer mig til det ... tværtimod vil min familie sige :-). Du har helt ret i, at man kan få en dejlig fornemmelse i hele kroppen af en sang!

    Jeg er i øvrigt også ret vild med 'Det er hvidt herude' - og p.t. er den da topaktuel ;-)

    ReplyDelete
  8. Jeg synger tit og ofte. Alle vegne hvor jeg finder en anledning til en lille strofe. Jeg kan finde en sang til næsten alle anledninger. Måske bare en linie eller to. Og jeg nyder det:-) Jeg ved ikke om omgivelserne også gør men det må de slås med;-)

    ReplyDelete
  9. jeg synger heller ikke barna holdt seg for øra og sa, du kan lese du mamma så kan pappa synge . rene ord for pengene men min eldste sønn elsket en dansk vuggevise Solen er så rød MOR , og den sunget av Anisette er en himmelsk opplevelse F

    ReplyDelete
  10. Jeg elsker musikk, og det er på omtrent hele dagen. Synge gjør jeg der jeg kan teksten.Men jeg er som regel alene når jeg synger.
    Her går det i gamle kjente barnesanger for tiden. Barnebarnet sier ikke foreløpig nei når mormor synger :-)

    ReplyDelete
  11. Kære alle! Tak for jeres kommentarer - det er ret skægt at se så mange forskellige reaktioner på at synge. En skam så mange af os har fået eller får at vide vi ikke kan finde ud af det!! Men godt vi så bare kan gøre det under bruseren, hvor vi kan være i fred :-)

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...