27/12/2009

Destination: Betlehem

Maria var en helt ung kvinde, da hun tog afsted til Betlehem sammen med Josef, som hun skulle giftes med. Alligevel var det nok ikke første gang hun var ude på en længere rejse. Måske var det første rejse, fordi kejseren i Rom havde en mening, om hvor hun skulle være. Men eftersom Maria var en praktiserende jøde, havde hun sandsynligvis siden hun var ganske lille rejst til Jerusalem med sine forældre til de store helligdage - ligesom hun senere selv tog sin lille søn med sig derop. Så jeg forestiller mig at rejse strabadser ikke har været ukendte for Maria. Hun har før levet ud af en kuffert og haft ømme fødder af at gå langt.
Det, der gør det anderledes denne gang er, at hun er højgravid og rejser med Josef. Forestil dig at rejse til fods tung, frugtsommelig og med vand i hele kroppen. Forestil dig at være øm i ryggen og træt i benene allerede inden du står op om morgenen. Jeg har ikke prøvet det, men når jeg tænker på dem, jeg har fulgt med "i", når de har været højgravide, kan jeg ikke forestille mig, at de ville holde af at skulle rejse langt til fods. Fordi en kejser sagde man skulle. Maria kunne ikke selv gå. Hun red på et æsel, og selvom det sandsynligvis har været nødvendigt og en hjælp, så har det sikkert også været ret hårdt.
Som hun red afsted der på æslet sammen med Josef, gad vist om hun kunne forestille sig, hvad der ventede hende?Mon hun kunne forestille sig fødslen, at få sit barn i armene, eller hvad barnet vil betyde for hendes liv? Selvom hun havde god tid til at spekulerer over det, der på vejen til Betlehem. Kan nogen mor?
Og er det ikke sådan, at uanset hvad det er vi er vi barsler med, så kan vi ikke på forhånd vide, hvordan det bliver? Uanset hvordan vi forbereder os, venter og glæder os, så kan vi aldrig helt vide, hvad det kommer til at betyde for os?
Maria ankom til Betlehem, og hun fødte sit barn i en stald. Engle og hyrder og vise mænd kom for at se barnet og prise Gud, fordi det var kommet til verden. Maria forstod ikke, hvad det altsammen betød mens det skete, men gemte det hele i sit hjerte. Hun måtte opfostre sin søn, opdrage ham, se ham blive voksen, og træffe valg, der så tossede ud, inden hun mange år efter kunne forstå bare lidt mere af, hvad der var sket hende.
Jeg er på vej til Betlehem. Jeg ved, hvad der skal ske. Men jeg ved ikke hvad det kommer til at betyde. Måske har du det også sådan, eller har haft det engang. Maria kan vise os vej, og kan give håb og fred på rejsen. Hun vidste, hvad hun bar på, men ikke hvilken betydning hendes rejse ville få.

4 comments:

  1. Det var meget smukt at læse, Anne, og ja du har jo helt ret - vi ved ikke, hvad vores rejser får af betydning.

    ReplyDelete
  2. Vi ved ikke hvad rejsen du skal på kommer til at betyde. Men vi ved at den kommer til atbetyde noget stort - for os allesammen!!!

    ReplyDelete
  3. Jeg tænker lidt på mine yndlingsfugle, vildgæssene, der trækker til Sydafrika:-)

    ReplyDelete
  4. Glædelig jul Anne
    Jeg kendte ikke denne tekst af Mark Lowry før denne jul - og sangen slår benene væk under mig:

    Mary, did you know
    That your baby boy
    Would someday walk on water?
    Mary did you know
    That your baby boy
    Will save our sons and daughters?
    Did you know
    That your baby boy
    Has come to make you new?
    This child that you've delivered
    Will soon deliver you.


    Mary did you know
    That your baby boy
    Will give sight to a blind man?
    Mary did you know
    That your baby boy
    Will calm the storm with his hand?
    Did you know that your baby boy
    Has walked where angels trod?
    When you kiss your little baby
    You've kissed the face of God.
    The blind will see
    The deaf will hear
    The dead will live again
    The lame will leap
    The dumb will speak
    The praises of the Lamb

    Mary did you know
    That your baby boy
    Is Lord of all creation?
    Mary did you know
    That your baby boy
    Will one day rule the nations?
    Did you know
    That your baby boy
    Is heaven's perfect Lamb?
    This sleeping child you're holding
    Is the Great I Am

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...