04/02/2009

Kyndelmisse

Puha hvor er det koldt og mørkt udenfor! Jeg ved ikke med dig, kære læser, men jeg har mest af alt lyst til at krybe i læ med varm te og masser af stearinlys! I mandags sang jeg "Det er koldt derude" fordi det 2. januar er Kyndelmisse. Det betyder lysmesse, og er den sidste dag vi her, der knytter sig til julen, inden vi vender os til påsken. D. 2. februar er det 40 dage siden Jesus blev født, og det betød at han skulle bringes hen til templet, og at Maria kunne komme med. Det er her gamle Simeon jubler, fordi han fik lov at se Guds lys.
Og lige præcis lys er det vi i Danmark har brug for på denne her årstid! Det mærkes i kroppen. Derfor blev jeg glad for at blive mindet om kyndelmisse - de gamle historier fortæller at levede man af landbrug i Danmark, så skulle man have halvdelen af sit forråd tilbage ved Kyndelmisse for at klare sig igennem til man igen kan plukke og høste. Halvdelen! Suk...
Men de har jo ret - der er mere koldt nu end der har været længe...
Så jeg synger med traditionen ved mig selv:
"Inderligt jeg længes
efter vår, men vinter strenges,
atter vinden om i nord.
Kom sydvest, som frosten tvinger,
kom på dine tågevinger,
kom og løs den bundne jord!"

No comments:

Post a Comment

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...