25/07/2007

Bønner ved arbejdets begyndelse

Jeg er begyndt på arbejde igen efter en lang og dejlig ferie. For mig er det at komme tilbage efter sommerferien som det er for andre efter nytår: det er en mulighed for at starte gode vaner, sunde rutiner og i det hele gå et nyt arbejdsår imøde. Selvfølgelig er det ikke mindst i år præget af det faktum at jeg faktisk begynder på noget nyt. På søndag skal jeg for første gang holde gudstjeneste i stola, min mand og jeg skal deler nu arbejdet i to menigheder, og jeg har for første gang ansvaret for det arbejde jeg står i "alene".
Så er det godt med gode bønner, fordi de hjælper mig med at have sans for retningen imod og med Gud. Her er to, som jeg har fundet i Folkekirkens salmebog. Den sidste kan faktisk bedes som en keltisk cirkel bøn. "Tegn" en cirkel som du går ind i ved den første del af bønnen. Alt det, der tynger sætter du uden for cirklen. Stilheden og Guds nærhed er inde i cirklen hos dig. Når du er klar, kan du gå ud igen til det arbejde, den samtale, den opvask der venter dig.



Herre, min Gud!
Du er med mig.
Jeg skal efter din vilje og på dit bud
i gang med dagens gøremål.
Jeg beder dig om nåde til
fortsat at leve i dit nærvær.
Tag imod mit arbejde,
og tag mit hjerte i din hånd.


Herre, luk mig ind i stilheden for dit ansigt
bare for en kort stund.
Luk alt det ude,
der tynger mit sind
og ødelægger min fred.
Gør mig stille, så jeg kan høre,
hvad du vil sige mig.
Tal til mig, Herre,
og lad mig mærke din nærhed,
så jeg kan gå styrket ud
til dagens opgaver og arbejde,
dens sorger og glæder,
og det, som du vil bruge mig til.
Amen.

2 comments:

  1. hej dig
    jeg prøvede det der med at sætte mig i en cirkel igår og bare være stille. det var bare rigtig dejligt. jeg håber jeg kan finde mere stille tid i min lille cirkel...

    ReplyDelete
  2. :-) Det lyder dejligt! Jeg håber, du finder tiden.

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...