04/01/2013

Taknemmelighed Kreativitet og Nøjsomhed

Wordle: 2013 as I hope it to be

Se denne Wordle i fuld størrelse her:
 http://www.wordle.net/show/wrdl/6202324/2013_as_I_hope_it_to_be
  For 2013 har jeg sat tre paraplyer. Det er ikke egentlige nytårsfortsæt, ej heller mål. Det er snarere håb for områder, jeg ønsker at dyrke, styrke og koncentrere mig om. I hvert fald for så vidt jeg selv kan forme indhold og vægtlægning. De tre paraplyer, der skal give læ, skygge og opholdsvejr i det næste år er:

Taknemmelighed  -  Kreativitet  -  Nøjsomhed 

Jeg ønsker at styrke min sans for taknemmelighed. Dels fordi det kommer meget naturligt og har gjort det i flere måneder efterhånden som styrken, glæden og tilliden til dagligdagen er kommet tilbage. Jeg vil gerne være bedre til at sætte pris på det, der er mig givet. Jeg vil være bedre til at sige tak og til at påskønne, opmuntre og glæde mennesker omkring mig. Jeg vil gerne glædes over blomster, brød og børn. Jeg tror, taknemmelighed styrker glæden, tilliden og gør det lettere at være tilfreds.

Kreativitet hænger også sammen med glæden - og med sanselighed. Det er både musikken, hjemmebagt brød og marmelade, tegning og strikketøj. Kreativitet er fantasi og leg - det er et mødested for mig og andre, for mig og mig og for mig og Gud. Jeg vil gerne kunne spille bedre på harmonika, klaver - anything. Og min 5 år gamle højskolesangbog trænger til rigtigt at blive taget i brug. Ligesom mine akvarelfarver ikke rigtigt er kommet i sving.

Kunne jeg blive mere nøjsom, ville jeg også være mere tilfreds, tror jeg. Der findes vist kun to måder at komme grådighed til livs på: den ene er at anskaffe sig mere, den anden er at være tilfreds med mindre. Jeg vil læse Richard Fosters "Freedom of Simplicity" igen og Gretchen Rubins "Projekt Lykke". Rydde op i skabe og skuffer og forsøge at blive bevidst om forskellen på "nice to have" og "need to have". Hvem ved - måske kan jeg på den måde blive endnu mere taknemmelig, for alt det jeg har?!

Vi får se. I hvert fald er du velkommen til at følge med. Har du mål, fortsæt eller håb for 2013?


8 comments:

  1. (Man ka´ så ikke følge linket og se billedet i fuld størrelse)
    Jeg er ikke og har aldrig været særlig go´ til at lave og holde nytårsforsætter. Jeg gør gerne status over året der er gået og tænker på mulighederne i det nye år. Det er for mig en go´ måde at holde fast i de gode ting fra året før og have fokus på ting jeg gerne vil opleve i året der kommer.
    Året der gik har været et godt år på mange måder. Min lille familie trives og bli´r stærkere og stærkere. Det er jeg taknemmelig for. Jeg har et arbejde som jeg er glad for og trives med. Begge dele skal jeg dyrke og styrke i året der kommer så på den måde hænger fortid og fremtid godt sammen i min verden. Og dét er godt - for mig;-)
    Jeg håber dine paraplyer gi´r dig al den beskyttelse og læ du har brug for - ellers deler jeg gerne mine med dig:-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Der er så mange måder at gøre det på. Det væsentlige er vel bare, at man ind i mellem stopper op og spørger sig selv, hvad man gerne vil mere af? Tidspunktet og måden er nok ikke helt så vigtig...
      Sku' det være nødvendigt kryber jeg gerne i ly hos dig. Det er set før :-*

      Delete
  2. Dette var gode paraplyar å ha over seg! Tre områder som vil gjere kvardagen betre, tenkjer eg. Ein liten kommentar til det du skriv om grådighet: Det finst berre éin måte å komme den til livs på, og det er å vere tilfreds med mindre. Å skaffe seg meir er berre å legge ved på bålet: Jo meir ein kjøper, jo meir vil ein ha...

    Eg håpar paraplyane dine held i allslags vér i 2013! (og eg trur eg skal skaffe meg eit sett eg også!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, er det ikke? Jeg håber i hvert fald, de vil være med til at gøre hverdagene gode- det er trods alt der, der meste af livet leves!
      Mht. grådigheden har du helt ret. Det er et citat jeg har fra en bog om de kristne discipliner, og hans pointe er netop det, du også siger: at få mere og mere "løser" ingenting, tværtimod fodrer det bare grådigheden.
      Håber, du finder dig nogle gode paraplyer!!

      Delete
  3. Det lyder som gode tanker for året, der kommer. Og som noget, du selv har indflydelse på - hvilket er vigtigt. Alt godt til dig og dine!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I år er det knap så konkrete ting, som det har været før. Men ja, det er vigtigt selv at kunne styre det. Det er den eneste måde man kan tage ansvar og forme sit eget liv, vel.

      Delete
  4. Hvilke gode tanker - jeg kan kun tilslutte mig!
    Lad os være taknemmelige, kreative og nøjsomme! Alle kunne vi trænge det, er jeg helt sikker på.
    Rigtig godt Nytår!
    Kh Joan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dejligt :-) Også rigtig godt nytår til dig!!

      Delete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...