12/01/2012

Hr. politiker, hvilke tanker har du om dit tøj?

Jeg lod være at købe Alt for Damerne, da der på forsiden af det blad, hvor de interviewede vores statsminister Helle Thorning-Schmidt, stod om interviewet "Jeg har aldrig misset et forældremøde." Ikke fordi jeg tvivler på, at det er rigtigt, for det er det sikkert. Men fordi jeg faktisk blev lidt støt.

Overskriften var sikkert ment til at tale til alle arbejdendes mødres dårlige samvittighed. Eller også skulle den skabe bro imellem mig og statsministeren. Istedet fik jeg sådan en lidt trodsig følelse. Jeg vil da ikke have råd eller erfaringer om moderlivet som det primære af statsministeren. Jeg ville hellere høre, om hendes vej mod toppen, råd til at arbejde i og med ledelse, hendes tanker om, at styre og præge et helt land og dets fremtid.

Ugen efter (eller to) var der så en politiker, der udtalte sig til Nordjyske, at er problematisk at vores statsminister er kvinde. Han siger:

..."at hendes meget tydelige kvindelige træk udfordrer statsministerrollen - på en eller anden måde er der ikke den samme autoritet omkring hende, som hvis det havde været en mand med et stramt slips." (Citat er fra Nordjyske)

HVAD?! Hvem snakkede om, Anders Foghs tydelige maskulinitet, som et problem?!
Uanset om det er sandt, at det er svært at slå igennem som kvinde eller om vi "bare" forventer, at det er sværere, så viser debatten vel med al tydelighed, at vi i Danmark står overfor en fortsat en udfordring med ligestillingen.
Julia Lahme har et indlæg som respons, ligesom Gitte K også har skrevet om det - ligesom det i radioer, i læserbreve og i frokostpauser er blevet diskuteret.

Et af de bedre indlæg i debatten er et indlæg fra P4 Fyn i anledningen af regeringens 100 dages jubilæum. Her bliver Jakob Elleman-Jensen interviewet med spørgsmål, som alle tidligere har indgået i interviews med kvindelige politikere. Når man hører spørgsmålene stillet til en mand virker det temmelig absurd. Det bedste er næsten at Jakob Elleman-Jensen selv sidder og griner undervejs.

Vi har vist et stykke vej endnu med ligestillingen. Hvad synes du?

7 comments:

  1. Jeg har den største respekt for det modsatte køn, jeg syntes det er et friskt pust med flere kvinder der tør matche en masse spændende farver og stilarter i modsætning til de mandlige politikere og erhvervsledere på de støvede grå gulve der matcher deres smagsløse påklædning, blå skjorte til gråt jakkesæt som regel.
    Når vi snakker kvalifikationer er der for mig at se ingen forskel, kvinder er ligeså godt udrustet til både politiske opgaver og til store opgaver i erhvervslivet, når det så er sagt ser jeg gerne snart lidt mere optimistiske toner fra min formand Helle Thorning, det er vist efterhånden gået op for den Danske befolkning at der ikke er råd til de store udskejelser, så nu må hun op på hesten og indgyde mere selvtillid i befolkningen, positivt tiltrækker mere positivt, lige nu tiltrækker Helle mere negativt, forståeligt nok, men jeg syntes da nok hun fortjener bedre.
    I kærlige tanker, god Torsdag aften Anne.

    ReplyDelete
  2. Jeg hørte interviewet i radioen - og det var ganske sjovt og tankevækkende.
    Men jeg læste også Alt for Damerne. Og det er ærgerligt, at det kommer til at se ud som om statsministeren spiller super-mor. Faktisk falder den replik, der bliver til overskriften, som en kooemtar til "Borgens" forvrængede billede af, at man ikke kan være toppolotiker uden at ens familie går i stykker. Helle T.S siger så også, at der er ting, hun ikke prioriterer med det liv hun lever nu - at pynte chekket til jul, eller at gå regelmæssigt til sport fx. Så - jeg synes, hun gjorde det godt, også her! Jeg er stadig vild med vores ledende kvindelige politikere: Helle, Margrethe og Johanne!

    ReplyDelete
  3. Michael: Hun kunne bestemt godt fortjene andet end negativt! Og jeg synes, du har ret; mandlige politikere og ledere kunne godt klemme lidt flere farver ind hist og her :-)

    Charlotte: Jeg er også stadig glad for, at vi har kompetente og dygtige kvinder i front. Det er herligt! Jeg køber ikke sædvanligvis Alt for Damerne, men fra at have set billedet og tænke "Spændende" blev overskriften til "Hmm - øv". Og jeg tænker, at det er redaktionens fejlgreb - ikke Helles. For det jeg har hørt af hende hidtil, virker hun bestemt som en dame, der gør det godt og balanceret! (Og hvordan skulle hun ellers sidde, hvor hun gør?!

    ReplyDelete
  4. Jeg hørte i radioen forleden dag et interview med politikeren Jakob Ellemann Jensen, han havde sagt ja til at få de spørgsmål, som typisk bliver stillet til kvindelige politikere. Det var rigtig godt, og som han selv sagde, at så viste interviewet, hvor tåbeligt det var at stille de spørgsmål. Han nævner så også den overskrift som et eksempel på, at når selv et dameblad vælger at sætte det som overskrift, så mangler der noget i vores tænkning om ligestilling.

    ReplyDelete
  5. Nu har jeg endnu ikke læst de forskellige artikler eller set overskrifterne, men jeg er så ked af at ligestillingen ikke er lige endnu. Selvfølgelig er der forskel på en mand og en kvinde og de værdier de finder vigtige. Den nye regering satser på mere solidariske værdier end den forrige - i al fald på papiret - og det vil tage tid at få dem ind i samfundet og lovgivningerne.

    Men, det er jo ikke dårligt at have andre værdier - måske viser det sig at være en stor gevinst for andedammen. Det meste af verden er styret af mænd, måske fordi kvinderne traditionelt har skullet gå til forældremøder og i øvrigt være der for familien. Nu vender noget her i Danmark og det skal give reaktioner fra den mandlige del, måske fordi de følger sig truede på magten?

    En statsminister der udtaler at hun ikke har misset et eneste forældremøde kan måske bare vise at hun prioriterer familien og må slække på noget andet - jeg ved det ikke, men jeg tror simpelthen ikke på at hun vil give os dårlig samvittighed... hvorfor skulle hun det?

    Klem og tak for godt indlæg, der burde udløse et fælles møde, hvor vi kunne debattere emnet.
    mette

    ReplyDelete
  6. Lene: Det er lige præcis det interview, jeg har linket til. Det var rigtig sjovt at høre! Og som ham mener jeg også, det er bladets redaktion, der går forkert. Det er ikke Helle - hun svarer på de spørsgmål, hun får.

    Mette: Hep for fællesmøde! Jeg møder gerne op :-) Jeg tror ikke, Helle er ude på at give nogen dårlig samvittighed. Kan godt se, at det jeg skriver, kunne forstås sådan. Jeg mener mere, det er bladets redaktion, der tager forkert fat, fordi det jeg er mest interesseret i ved Helle TS netop er, at hun er statsminister og hårdt arbejdende kvinde. Det andet har hun sikkert også gode meninger om, som det reflekterede menneske hun er, men det er da ikke dét de skal sælge hende på!
    Forskellige værdier er gode - jeg håber, at de med tiden får taget noget af de kanter, vores forrige regering lavede i samfundet!
    (hvor og hvornår holder vi fællesmødet :-) )

    ReplyDelete
  7. Jeg læste det bestemt heller ikke som din mening men bladets. Og jeg vælger at læse overskriften som noget positivt, at hun er kvinde og mor og så også tilfældigvis landets statsminister.

    Det ser jo ud til at der skal afholdes en slags blogtræf med debat, kaffe, krea, snak og latter her i det nye år? Jeg gider godt. Send en mail, hvis vi skal gøre noget ved det.
    Klem og god lørdag

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...