21/11/2011

Double-decker mud cake

Jeg var til et vaskeægte babyshower i lørdags. Der skal nok komme lidt billeder og en forklaring - for det er altså sjovt! 

Mit bidrag til festen - udover at forsøge at forstå så meget som muligt af det spanske, der føg om ørene på mig - var en kage. Det skulle have været en mud cake, men endte med at være tungere og mere "death-by-chocolate"-agtig. Ikke desto mindre var den rigtig, rigtig god. Hvis man kan lide chokolade, og hvem kan ikke det?! Jeg lovede de tilstedeværende amigas opskriften, somer på engelsk.

Og hvis du laver den, vil du så ikke tage et billede og sende til mig? For min blev overhovedet ikke som billedet i bogen lovede.... Måske lykkes det for dig!?


Double-decker mud cake: 
250g butter, chopped
150g white cooking chocolate, chopped
2 cups (440g) caster sugar (=alm. sukker)
1 cup (250ml) milk
1 1/2 cups (225g) plains flour
1/2 cup (75g) self-raising flour *
1 teaspoon vanilla essence
2 eggs, beaten lightly
2 tablespoons cocoa powder
600g milk cooking chocolate, chopped coarsely
1 cup (250 ml) cream

Preheat oven to slow (=150 grader). Grease two deep 20 cm. round cake pans; line the bases with baking paper.
Combine butter, white chocolate, sugar and milk in medium saucepan; stir over heatm without boiling, until smooth. Transfer mixture to large bowl; cool 15 minuntes.
Whisk sifted flours into white chocolate mixture then whisk in essence and egg; pour half of the mixture into one of the prepared pans. Whisk sifted cocoa powder into remaining mixture; pour into other prepared pan.
Bake cakes in slow oven (=150 grader) about 50 minutes. Stand cakes in pans 5 minutes; turn cakes, top-side up, onto wire rack to cool.
Combine milk chocolate and cream in medium saucepan; stir over low heat until smooth. TRansfer to medium bowl. Cover; refrigerate, stirring occasionally, until chocolate mixture is of a spreadable consistency. reserve 1 cup of the chocolate mixture for spreading over the cake.
Split** each cooled cake in half. Place on layer of the cake on serving plate; spread with 1/2 cup of the remaining milk chocolate mixture. Repeat layering, alternating colours. Cover top and sides of cake with reserved chocolate mixture.

Serves 10.

*Man kan lave self-raising flour ved at putte ca. to tsk. bagepulver i 1 cup almindeligt mel.
** Det var her min kage ikke levede op til opskriften. Jeg fik lagkage bunde ud af ovnen, men selv som mere bastante lag, fungerede kagen fint. Og der var mere end nok til 10!

2 comments:

  1. Mums den lyder lækker! Men forestiller mig at man får stillet lækkersulten med selv et ret lille stykke, med alt det lækre, der er i!

    Den vil jeg da overveje at kaste mig ud i en dag :) At bage, forståes!

    ReplyDelete
  2. Det kan klart anbefales! Efter at have bagt den forstår jeg heller ikke, hvor de får deres "10 personer" fra. Jeg tror, den har bespist det dobbelte her! Rigtig god fornøjelse

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...