29/09/2011

Anerkendelse


Forleden drak jeg kaffe hos Junette. Midt i mellem snak om børn, tapeter og andre væsentlige emner, spurgte Junette mig om noget i retningen af, hvordan man kan få anerkendelse nok, og dermed være ligeglad med, hvis nogen ikke kan lide én. Hun bad mig tage mine præstebriller på, og komme med et svar. 

Som en del af svaret fortalte jeg hende en historie om ørkenfædrene. (Charlotte "Tro, Håb og Kærlighed" beskriver ørkenfædrene her.) 

"Der var en gang en munk, der kom til en af ørkenfædrene med det problem, at det var så vigtigt for ham, hvordan andre tænkte om ham. Ørkenfaderen sendte ham over på kirkegården, og bad ham bruge dagen på at rose de døde til skyerne. Han skulle endelig ikke lægge fingrene imellem, men både smigre og flattere efter bedste evne. Da han kom tilbage ved dagens ende, spurgte faderen ham, hvad de døde havde svaret? Ingenting - de var jo døde. 
Dagen efter blev munken sendt tilbage til kirkegården, men denne gang skulle han skælde de døde hæder og ære fra. Han skulle endelig ikke lægge fingrene imellem, men både fornærme og overfuse dem. Da han kom tilbage ved dagens ende, spurgte faderen ham, hvad de døde havde svaret? Ingenting - de var jo døde.
Ørkenfaderen sagde så til munken, at han skulle gøre som de døde: ikke lade sig mærke af andres mening uanset om de roste ham eller syntes dårligt om ham." 

Junette har så på sin blog reflekteret sådan her

"Lettere sagt end gjort. Dette er noget som er skrevet for 2000 år siden og emnet er stadig lige aktuelt. Det er stadig noget vi mennesker slås med.

I stedet for at stræbe efter at blive god til noget eller blive til noget, skulle vi hellere stræbe efter at kunne sige, mene og føle:
”Jeg er.”

Måske det giver mere mening at definere JEG ER, ved at sætte flere ord på.
Jeg kunne tilføje:
Jeg er optimist
Jeg er tålmodig
Jeg er god og det modsatte
Jeg er farveafhængig
Jeg er naiv
Jeg er en fintænker
Jeg er glemsom
Jeg er klåg
Jeg er sjov

Alt det man ikke er, det er ligegyldigt. Man skal ikke bruge sit krudt på at spørge sig selv om hvorfor man ikke er sådan og sådan. Eller endnu værre, bebrejde sig selv. Man skal tage JEG ER- pakken og elske den.

Så har man fået sin anerkendelse."

Og her er så Junettes fantastiske billedlige gengivelse af historien! 

Da jeg læste om det, Junette skrev om 'Jeg er'-pakken, kom jeg til at tænke på, at "jeg er, den jeg er" også er sådan Gud, den evige væren, beskriver sig selv i det Gamle Testamente (se her og find Det Gamle Testamente, Anden Mosebog kapitel 3, vers 14), og at når Jesus skal beskrive sig selv, starter han ofte med "Jeg er ..."(se her og find Det Nye Testamente, Johannes evangeliet, kapitel 14, vers 6) Når vi som mennesker stræber efter at blive guddommelige - at blive lige som Gud - så er det i blandt andet den kvalitet vi længes efter: at kunne være og hvile i vores væren. Hvilket nogle gange kun er muligt, når vi får anerkendelse ved at se os selv igennem Hans øjne, der altid ser os med kærlighed og forståelse. 

At få sådan en tegning og reflektion over et svar på et spørgsmål en søndag eftermiddag må siges at være anerkendelse.

4 comments:

  1. Vidunderligt og evigt aktuelt emne, positive bekræftelser hver morgen til sig selv er et must Anne, stå gerne tyve minutter før op om morgenen og styrk dit selvværd igennem positive bekræftelser til dig selv, kan du bekymrer dig om hvad andre tænker om dig, kan du også bekræftige dig selv om dit vidunderlige værd, det er simpel øvelse.
    I kærlige tanker, god Torsdag.

    ReplyDelete
  2. Den anerkendelse er den sværeste at opnå og kræver for mange en lang rejse for at nå til. Alle har brug for den - og især de, som er vokset op med et mål om at blive til noget og være god til noget ydre.
    Også jeg kæmper for det. Med en fortid/ barndom, hvor mit indre ikke kunne rummes af min nærmeste er det også blevet svært for mig selv at kunne det. Men jeg er godt på vej til at være den, jeg er.

    Tak for et dejligt og vigtigt indlæg.
    Klem og god torsdag

    ReplyDelete
  3. Tusind tak - skønne ord og tanker, som jeg lader synke ind.
    Dejligt, at du igen er på bloggen, jeg har savnet dine kloge og dybe indlæg. Jeg håber og ønsker for dig, at du er godt på VEJ igen.
    Kærlig hilsen
    Joan

    ReplyDelete
  4. Junettes tegninger giver virkelig perspektiv på den gamle fortælling - som desværre er evigt aktuel!

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...