06/08/2011

Det gør jeg altså ikke

"Forældre bakker op om styret leg i børnehaven" hedder overskriften i en artikel i en gratis avis, som følger på på social minister Benedikte Kiærs udmelding om, at der skal være mindre fri leg i vuggestuer og børnehaver frem over. Det er forældre organisationen LOFA blevet spurgt om, og deres formand, Lars Klingenberg, er helt enig. Der skal være flere voksne involveret i børnenes lege. Han mener, at "pædagogerne er mere aktive i forhold til at bibringe børnene de kompetencer, som de har så hårdt brug for."

Jeg vil gerne have at mit barn får lov til at lege selv. Det er han dygtig til, og behøver ikke at voksne, fortæller ham hvordan man gør. Selvfølgelig er (vi) voksne vigtige - også dem i vuggestuen/børnehaven - fordi vi kan opmuntre til at prøve nye ting (som at cykle) eller hjælpe med at løse konflikter (Han tog min skovl) eller undersøge tingene på en anden måde (Se, mariehønen kan kravle på din hånd, hvis du ikke klemmer den.) Styret leg lyder i mine øre alt for meget af at underholde børnene og sætte programmer op for dem, der hindrer deres eget initiativ, den naturlige nysgerrighed og de lege, de helt af sig selv ved, de har brug for at lege. Og dét er der rigtig meget brug for at børn for plads til i en tid, hvor flere og flere forældre har rigtig travlt, og selv har svært ved at sidde stille derhjemme, så børn får lov til bare at være børn, der leger.

Min frygt er, at vi kommer tilbage til et syn på børn, hvor de anses for at være små voksne, der skal kunne det voksne kan i miniformat. Hvor der derfor ikke er plads til leg og "spild tid" i form af spontane undersøgelser og lege, fordi det ikke åbenlyst og målbart påvirker barnets udvikling. Jeg frygter, at den iver der findes, for at måle og veje alting i effektivitetens navn, kan komme til at hindre vores børns udvikling - og dermed deres kompetencer og mulighed for aktivt at bidrage til deres eget og samfundets bedste senere i livet.

Jeg er med på, at det er vigtigt vi diskuterer pædagogik. Men, som BUPLs formand også var inde på i sin reaktion på udspillet, så er det ikke nok at snakke pædagogik, hvis det ikke følges af en samtale om pædagogernes og børnenes forhold. For hvis samtalen om styret leg i virkeligheden bunder i en utilfredshed over, at der er for få voksne hænder og øjne til at alle børn får den kontakt de skal have, så er det ikke pædagogik men økonomi og budgetter vi skal kigge på. Når der skæres i institutionerne, så går det også ud over antallet af voksne. Ikke bare pædagoger men også medhjælpere. Og jo flere planer og papir-arbejde vi be'r pædagogerne om at udfylde og følge, jo mere tid går der fra børnene til administration.

LOFAs formand Lars Klingenberg siger, at styret leg skal gøre "at man griber børnene der, hvor de er, og bruger den leg, de har gang i, aktivt." Jamen, hvad tror I pædagogerne gør til dagligt?! Det er da det, de gør, når de hjælper med at cykle (udvikling af nye kompetencer, og konflikter (relationer og sociale færdigheder) og at undersøge ting omkring børnene (interesse i omverdenen og forståelse for min del i den).
Kunne vi ikke for bare én gangs skyld stoppe op og snakke med dem, der er eksperter i at tage sig af vores børn inden vi begår samme fejl med dem, som vi har gjort ved at sætte lærerne ud af spillet? Jeg har tillid til, at pædagogerne i Samuels børnehave la'r ved, hvordan de skal hjælpe ham, når han leger frit, så alt det han skal lærer kommer lidt efter lidt. Så nej, jeg bakker som forælder ikke op om et forslag for mere styret leg.

5 comments:

  1. Børn har ofte i historien været betragtet, som små voksne. Det har vi bevæget os langt væk fra - og godt er det! Nu lader det til, vi skal til at slås for, at børn må have lov at være børn.
    Øv, jeg synes det er træls, at økonomi skal ødelægge så meget af det gode, vi har bygget op i vores lille land! - skriver Charlotte, Tro, Håb & Kærlighed

    ReplyDelete
  2. Jamen jamen!!!! Din pædagogmor ku´ ikke ha´ sagt det bedre.
    Jeg er så TRÆT af at politikere udtaler sig som om de ved alting!!! Ka´ de da ikke snart finde ud af at spørge OS der går midt i det hver eneste dag!!! Børn i vuggestuer og børnehaver skal IKKE lege "systematisk". De ska´ lege lige præcis det der er vigtigt for dem LIGE NU. De ved nemlig godt hvad de har brug for at få udviklet - hvis vi altså la´r dem!!! Hvis vi fratager dem den kompetence - hvordan skal de så senere i livet kunne vide hvordan de skal gebærde sig?? Det får de jo kun lært ved at øve sig.
    Så summa sumarum: Nej jeg støtter BESTEMT heller ikke om Henriettes forslag - med mindre det betyder at vi får tilført nogle ressourcer så vi virkelig ka´ lave noget udvikling der rykker!!!
    TAK for dit indlæg Anne:-*

    ReplyDelete
  3. Charlotte: Helt enig! Jeg forstår godt, at penge naturligvis har en vis betydning for, hvad der kan lade sig at gøre. Men jeg er ked af, at vi ikke oftere lader pengene komme til sidst i en debat om, hvordan noget kan være. Måske vi så ville være i stand til at finde bedre/andre løsninger?

    Mor: Nu er jeg jo også vokset op i et hjem med en pædagog, så mon ikke, det har smittet af ;-) Men bortset fra det, så er det godt, vi er flere, der er enige!

    ReplyDelete
  4. det gør jeg altså heller ikke

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...