28/07/2011

Zentangle

Jeg øver mig i at se mønstre rundt omkring mig i øjeblikket. Det er nyt for mig at lede efter detaljer på den måde. Men spændende. 

Grunden er, at jeg er begyndt at lære at lave zentangles. Det er lidt som at lave kruseduller på en organiseret måde. Du ved, den slags mønstre, men laver, når man keder sig ved en forelæsning eller når man snakker i telefon. 

At lave et zentangle er, når man først har lært grund-reglerne, (hvilket jeg ikke helt har mestret endnu), en måde at meditere på med en blyant i hånden. På den måde kan man bruge det som en måde at slappe af, og lade hjernen få fred, samtidig med at man er aktiv. Man kan fordybe sig i en aktivitet. Hvilket kan være en hjælp, hvis det er svært at finde ro uden at bruge kroppen. 
Det kan også være en hjælp, hvis man i forvejen tegner eller maler, men har svært ved at få en tegning/et maleri frem. Ved at lave en zentangle slipper man sine forudindtagede mål og meninger om, hvad man skal, og lader tegningen udfolde sig "af sig selv". 
De, der er gode til at zentangle, kan skabe virkelig smukke mønstre. Prøv at se på Google images! Og måske prøve det en dag, hvor du trænger til at lave en krusedulle eller to?



4 comments:

  1. Spændende. Det tror jeg er en god ide at øve sig på. Det har også noget med mindfullness at gøre. Og kreativitet.

    Kruseduller. Det har nu fået en helt ny mening for mig! Tak for det! :)

    ReplyDelete
  2. Wauh - jeg googlede lige zentangle og er fuldstændig hooked. Du gav mig lige en ny hobby der! :)

    ReplyDelete
  3. Jeg har aldrig kunne finde ud af det der med at meditere. Der sker simpelthen alt for meget, for meget uro i min krop. Men dét dér, det lyder interessant! Har nemlig aldrig tænkt over det på den måde. Jeg er ellers en lystig krusedulletegner.

    ReplyDelete
  4. FEDT! at I bli'r bidt af det også. Synes selv, det er temmelig skægt at lave kruseduller med et andet formål end "ingenting".

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...