02/04/2011

Vores grønthandler

 Lørdag formiddag har altid ét fast element: Vi handler frugt og grønt hos vores økologiske-biodynamisk grønthandler, Endrik. Hver lørdag har han en rimelig stor torvebod med alverdens friske grøntsager, krydderurter, juicer og frugt. Meget er egen avl, noget kommer udenlands fra. Men det meste dyrkes på egne marker og i egne drivhuse på Rødmose efter biodynamiske principper. Han er statskontrolleret økologisk og medlem af Demeter



Vi har efterhånden fået det meste af vores grønt fra Endriks torvebod, og jo mere jeg vænner mig til det, jo mindre har jeg lyst til at undvære. For det første fordi  jeg ved, det er dyrkes ordentligt både for mig og jorden, og fordi jeg ved, det er friske ting, jeg sætter tænderne i. For den anden fordi jeg efterhånden lærer årets rytme at kende gennem de varer, der er i boden. I dag var der for eksempel frisk spinat for første gang i år. For nogle uger siden kom vårsalaten. Det er SKØNT efter en vinter med rodfrugter, kål og porrer. Selvom de også er fantastiske når de først kommer frem. Jeg kan li', at vi mærker, hvordan der er forskel på sommer og vinter. Det er rart at kunne glæde sig til de sprøde, grønne ting kommer frem igen. 


I sidste uge var disse smukke påskeliljer med til torvs - de stod og skinnede forårslyst i min stue til i torsdags. I dag har jeg taget sart gule tulipaner med hjem. Gad vist hvad det bliver næste lørdag?

3 comments:

  1. Man kan leve af grøntsager. Men ikke uden!

    ReplyDelete
  2. Det må virkelig være en glæde at kunne handle direkte hos en biodynamisk bonde!
    At føle årstiderne gør både mennesker og natur godt :-)

    ReplyDelete
  3. Det er en imponerende bod han har ham Endrik. Og det er rigtig godt at man på den måde følger årstiden. Jeg tror du finder tulipaner i næste uge osse mon ikke???

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...