02/03/2011

En god historie

Imens nogle af os forbereder os på at fejre fastelavn og holde faste, er der andre, der gør klar til at fejre purim midt i marts. Purim er en jødisk højtid, der på én gang kalder til faste og fest. Lidt som vores faste bindes sammen med fastelavn.

De historier, som vi bruger i kristendommen i forbindelse med vores højtider har alle sammen på en eller anden måde rødder i jødedommen, fordi det jo er jøderne vi kommer fra. (Jesus var jøde) Der er selvfølgelig forskel på hvordan vi forstår forskellige historier, og hvilken betydning de derfor har. Historier, som lægger til grund til for fester og helligdage for jøder gør det ikke nødvendigvis længere for kristne. Og steder, som læses som væsentlige for kristne, bliver ikke længere brugt meget af jøderne.

Én sådan historie er historien om Esther. Esthers historie er i kristendommen "bare" en god historie, som egentlig handler meget lidt om Gud, mens den for jøderne beretter om en vigtig begivenhed for dem som folk eller nationalitet.

Anita Diamant er jøde, og har skrevet en historie om Esther efter sin fantasi udfra den historie, som vi også finder i Bibelen. (Du finder den næsten midt i Det Gamle Testamente.) Er du til Sex and the City og kan du li' en god historie - og kvinde, der bruger sin fantasi - så læs Anitas omskrivning af historien om Esther her.

1 comment:

  1. Tak for historien bag historien. Jeg er egentlig ikke til Sex & the City, men jeg kan godt lide en god historie med masser af fantasi, så jeg vil læse Esters historie :)

    God bedring med forkølelsen. Slap af ja og gør kun det, der føles godt. Resten kan vente! :))

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...