12/11/2010

Dæmon eller engel?

Winston Churchill beskrev sin depression, som at få besøg af den sorte hund. Jeg tror ikke, han tænkte på en glad labrador. Beskrivelsen kan jeg godt genkende. For to et halvt år siden blev jeg sygemeldt med en depression så mørk, at jeg ikke troede på at lyset nogensinde igen ville ramme mig. Jeg var aldrig i tvivl om at der fandtes lys, for jeg kunne se det skinne på andre. Men jeg sad i skyggen.

Nogen sort hund lusker der ikke rundt om mig. Men ind imellem bevæger der sig noget i skyggen - som om skyggerne vokser og bli'r mere virkelige. Så snart jeg har kigget på dem, er de forsvundet. Indtil fornyligt, hvor de igen er begyndt at vokse. Jeg er igen nødt til at kigge en depression i øjnene, men denne er den ikke kommet bagpå mig, og derfor tror jeg på, jeg kan holde skyggerne på afstand.

Mette B og Henriette har begge skrevet om, hvordan man har det, når man har det med depression - i mere eller mindre grad. Lina har skrevet om vejen frem - og ud af skyggelandet.

Da jeg var syg for to år siden købte jeg en bog om depressionens anatomi, som hedder "Helvedes Malstrøm." (Malende titel) Deri skriver Andrew Solomon følgende:

"Depression kan måske bedst beskrives som en følelsesmæssig smerte, der trænger sig ind på os imod vores vilje og siden løsriver sig fra alle ydre årsager. Depression er ikke kun en masse smerte; men for megen smerte kan gradvis omsættes til depression. Sorg er depression, der står i forhold til omstændighederne. Depression er en fortvivlelse, der som en vindheks er filtret ind i sig selv - den trives i tynd luft og gror på trods af, at den har mistet forbindelsen til den nærende jord. Den kan kun beskrives i metaforer og allegorier. Mens den hellige Antonius opholdt sig i ørkenen, blev han spurgt, hvordan han kunne skelne mellem engle, der kom til ham i ydmyghed, og djævle, der mødte ham i overdådige forklædninger, og han svarede, at man kunne kende forskel ved at mærke sig, hvordan man havde det, når de var taget afsted igen. Når en engel har forladt os, føler vi os styrket af dens tilstedeværelse; når en djævel har forladt os, føler vi rædsel. Sorg er en ydmyg engel, der efterlader én med stærke, klare tanker og en fornemmelse af ens egen dybde. Depression er en dæmon, der lader én stå forfærdet tilbage." 


Det er en på én gang rammende og smuk beskrivelse, synes jeg, af en depression.

Om depression er en sort hund eller en dæmon er svært at sige. Uanset hvad, er den ikke velkommen. Heller ikke her!

7 comments:

  1. Fin beskrivelse. Og jeg er sikker på at du ikke lukker hunden helt ind denne gang. Du har taget kampen op og det er godt. Men nej: En depression er ikke velkommen. Husk vi er klar til at kæmpe med. Fortsat go´ kamp.

    ReplyDelete
  2. Ville gerne kæmpe med dig, hvis ellers det ville hjælpe. men du ved jeg er her!!! kram og masser af solskinsgule tanker til dig.

    ReplyDelete
  3. Jeg tilslutter mig Louise, men du skal vide at jeg tænker på din situation Anne, og som din mor skriver er du nok bedre rustet denne gang.
    Klem herfra Odense.

    ReplyDelete
  4. Jeg har selv været i depressionens vold, og slipper nok aldrig helt forbindelsen. Min teori, der virker for mig, er ikke at kæmpe, flygte, eller undgå, når skyggerne/hunden/malstrømmen viser sig, men at gå den i møde, forsøge at gå den i møde og sige" Hej, jeg ser du er der, jeg ved du er her uanset om jeg kæmper eller ej". Forsøge at se hvad den indeholder. Respektere at det er en reaktion min krop mener der skal til, ford jeg har brug for at tage mig selv alvorligt.
    Kan mærke når jeg skriver om det, at det er en længere snak, og ikke en kommentarfelt- kommentar...Jeg vil bare sige, at det at benævne den, sætte ord på, er godt. Godt for dig.

    ReplyDelete
  5. Det er træls at du går endnu en depression i møde. Mit eneste råd er: søg hjælp. Nu! Når du på den måde kan mærke, at den sniger sig ind på dig, kan du måske få jaget den på flugt, inden det bliver grimt.

    Mine depressioner er tunge og svære og overmander mig. Lige pludselig er jeg der og der skal hjælp til at hive mig ud af dens snærende greb.

    Jeg ønsker det bedste for dig og sender dig en masse varme tanker.

    Klem

    ReplyDelete
  6. Jeg sender varme tanker og knus Anne. Har selv haft flere depressioner i mit liv. Det er svært at beskrive, hvordan det føles. Jeg er stadig bange for, at jeg skal blive overfaldet igen, men jeg har forandret mig meget og valgt det positive som porten i mit liv og det har hjulpet mig. Jeg kan også mærke, at når jeg virkelig følger mig hjerte og tillaer mig selv at dvæle ved glæden og taknemmeligheden, så bliver jeg rolig og glad.

    Men jeg ved, at det er så individuelt og så personligt. Så måske er du klar til at søge hjælp, som Mette anbefaler?

    De bedste tanker og knus

    ReplyDelete
  7. Kære alle sammen. Tak for jeres kommentarer. Og jeres opmuntring! Jeg har søgt hjælp, og er i gang. Det er heldigvis ikke så svært for mig at be' om - det er straks sværere at sige til andre, at det er nødvendigt for mig. Men jeg får hjælp, og det er en lettelse - også at vide, at det er en depression, der driller, for når jeg ved, hvad det er, er det også nemmere at vide, hvad jeg skal gøre for at få det godt igen.

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...