27/10/2009

Væsentlige spørgsmål

Mens jeg havde det rigtig skidt, men var i bedring var jeg tilknyttet et kommunalt projekt for mennesker med stress, angst og/eller depression. Jeg er så heldig at have fået lov til opfølgende samtaler. Sådan én fandt sted i dag og jeg kom hjem med en fornemmelse af at have fat i den rigtige ende, men også med en påmindelse om at huske at jeg stadig "kun" er på vej tilbage og at jeg huske "tilbage" ikke betyder "som det var". Derudover fik jeg nogle gode spørgsmål med på vejen: "Hvad er målet for dit arbejde?" "Hvordan bliver det du ikke vil vendt til ting du gerne vil?" "Hvilken målestok bruger du til dig selv?"
Jeg er glad for samtalen. Det er værdifuldt for mig at det er en, der lytter og stiller spørgsmål og på den måde hjælper med at holde mig fast på det jeg gerne vil. Samtidigt er det også hårdt, fordi jeg bliver nødt til at se i øjnene at jeg er træt
, og ind imellem er jeg ked af det, og jeg er utålmodig. Jeg har stadig dage, som er mere end almindeligt grå (selvom det er en lysere nuance end det har været!) Og jeg har ind i mellem brug for at sove helt fantastisk meget.... Og det har jeg svært ved at holde af. Så er det godt med hjælp udefra, der formår at lade svarene være mine, uden at acceptere at jeg lader det ligge, jeg er kommet frem til. Jo, det er godt at blive mindet om at det kan lade sig at gøre at vælge og handle anderledes end jeg har gjort!

Det gav mig lyst til at dele følgende digt med jer. Jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra. Måske er det Iona eller også er det Northumbria Community, der har skrevet:

"Lord, I wait for the tide to turn
Until the distant becomes close
Until the far off becomes close
Until the far off becomes near
Until the outside is within
Until the ebb flows.

Lord, I wait for the tide to turn
Until weakness is made strong
Until blindness turns to sight.
Until the fractures is made whole
Until the ebb flows

Lord, I wait until the tide turns
Until the ordinary becomes strange
Until the empty is presence-full
Until two become one
Until the ebb flows."

5 comments:

  1. SÅ smukt Anne. Det er godt der er nogen der kan stille de rigtige spørgsmål - og lade dig finde svarene i dig selv. Husk at lytte til svarene. De er en go´ hjælp på vejen frem.

    ReplyDelete
  2. Dejligt at du kan få en at tale med om det som ved en masse om det. Imens kan du så få at vide at vi er mange mennesker omkring dig som støtter dig og bakker dig op!

    Kram Sara

    ReplyDelete
  3. Jep, mor... ét skridt (eller svar) ad gangen, så viser vejen sig....
    Tak, Sara! Det er godt at få at vide - også selvom jeg ved det :-)

    ReplyDelete
  4. Tak fordi du deler. Dejlige ord - ja det lyder som NH. Og godt at det lysner. Det mærker man, det stråler igennem af og til!

    ReplyDelete
  5. Det var meget smukt at læse om din rejse tilbage. Og de gode spørgsmål er nogle, er vi alle kan have gavn af at tænke på med jævne mellemrum.

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...