26/09/2009

Septembers himmel

Jeg holder af salmer og viser. En gang i mellem kommer Højskolesangbogen frem sammen med salmebogen (Jeg har ikke gået på efterskole forgæves) og så synger jeg især de viser og salmer, som passer til årstiden. Det gør godt at synge. Og det gør godt at føle sammenhængen i naturen og livet. Det får mig til at føle mig del af en større tradition. I dag har jeg - for første gang i år - fået sunget "Septembers er så blå". Dét er en dejlig vise! Sidste vers er særligt smukt, synes jeg, fordi det minder om glæden ved høst og frugt - også i det indre liv:
"At flyve som et forårsfrø  for sommerblomst at blive  er kun at visne for at dø,  kan ingen frugt du give.  Hvis modenhedens milde magt  af livet selv du lærte,  da slår bag falmet rosendragt  dit røde hybenhjerte." 
Alex Garff 1949

2 comments:

  1. Ja, det er en utrolig smuk sang, jeg giver dig helt ret. Og når en tekst afspejler menneskelivet, giver det en ekstra dimension. Sjovt nok spillede min far netop den sang for os i går, da vi fejrede hans fødselsdag.

    God søndag til dig!

    ReplyDelete
  2. Det var da pudsigt, Madame. Men det hører jo til nu! Også god søndag til dig!

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...