Jeg tilslutter mig følgende erklæring mod aktionen i Brorsons Kirken:
Ordensmagtens aktion i Brorsons Kirke krænker kirken. Det er første gang i danmarkshistorien, det sker, og markerer derfor et brud med kirken som selvstændigt rum.
Uafhængigt af politisk ståsted ønsker vi som præster og teologer at fastholde, at kirken er et særligt rum til gudstjeneste og bøn, og skal respekteres som sådan.
Det er derfor utilstedeligt, at kirkerummet krænkes som det skete ved aktionen natten mellem onsdag den 12. august og torsdag den 13. august 09.
Samtidig opfordrer vi alle danskere til at gå i kirke på søndag og sammen markere kirkens ret til at være kirke.
Har du nogensinde læst bøger om middelalderen eller tiden før det, har du sikkert læst, at der i kirkerne fandtes mennesker, som var søgt derhen for at få fred fra loven, fra gæld eller af andre årsager. Kirken var et helle, hvor de ikke kunnet blive "taget". Sådan var det, fordi kirkerne blev set og forstået som deres egen. Ikke en del af samfundet, men en del af Guds rige, og derfor udenfor samfundets regler. Det er for eksempel derfor det var så forfærdeligt da kongen Knud den Hellige blev myrdet foran alteret i Sankt Ansgars kirke i Odense i 1086.
Kirken har alle dage været helle. Ordet helle, som nok er bedst kend i børnelege som fangeleg eller i trafikken, er et sted, som er sat til side, hvor man er sikker fra alle fare. Det hænger sammen med ordet "hellig". Kirken er hellig. Den er sat til side og er ikke det samme som resten af samfundet. Kirken er et sted for bøn og gudstjeneste, ikke hverken til at fastsætte eller håndhæve landets love med magt.
Eller også er den i Danmark. Protesten ovenfor handler om irakerne. Men måske handler den også om mere end det. Havde Folkekirken i Danmark været helt adskilt fra staten, ville det være endnu mere alvorligt, det, der er sket, synes jeg. Som det er nu, må man spørge sig selv om hvorvidt det kunne være anderledes? Kirkens øverste ledelse i Danmark er folketinget. Dermed er der åbnet for at kirken ligger under for lovene i landet, hvilket vi jo også ser i forbindelse med diskussioner om lovgivning i forbindelse med vielser, præsteembeder etc. Derfor er spørgsmålet om protesten, som jeg mener er berettiget, kun handler om irakerne (som jeg mener skulle have støtte til at blive i kirken), eller om protesten handler om at give kirken lov til at være kirke. For sig selv. Uden at være underlagt lovgiverne? Hvis kirken virkelig skal være kirke også i Danmark, så skal den være adskilt fra staten. Skal (folke)kirken være kirke i Danmark, så skal den være i helle.
Hermed er opfordringen givet: Sig helle for kirken - gå i kirke på søndag!
hm - jeg er ikke enig i at kirken er hellig (tror jeg, jeg har ikke tænkt færdig endnu :-)
ReplyDeleteDet er Guds ord, der er helligt, ukrænkeligt og noget helt særligt.
Guds ord om at vi skal tage os af mennesker i nød. Jeg mener at de irakiske afviste asylansøgere er mennesker i nød - det er en katastrofe at de er blevet udvist og at de bliver anset og behandlet som kriminelle - og dét er en protest værdig.
Ikke at kirkerummet blev krænket,selvom jeg synes at "helle for kirken" er en meget god kampagne til at få folk til at gå i kirke om søndagen.
Og selvom jeg til enhver tid vil protestere mod at politiet vælter ind i en kirke med andre formål end at prise Gud.
årh jo - vort kristne fælleskab er også helligt = den hellige almindelige kirke
ReplyDeletemen ikke kirkerummet, det er et klubhus.
rotest over umenneskelighed. Jo og amen. Men nu tog jeg en anden vinkel end så mange andre - det gjorde jeg ikke fordi jeg synes det menneskelige aspekt er det mindst vigtige, men fordi jeg ikke har forstand på jura og politik. Jeg synes det er forkert at vi ikke tager ansvar i fællesskab for mennesker hvis liv vi i fællesskab har været med til at påvirke og ødelægge.
ReplyDeleteMen jeg mener at kirken er et helligt sted. Ikke fordi den er sten, men fordi den er et sted, vi har bestemt er til for Guds-tjeneste. Jeg mener ikke kirken er det eneste sted Gud kan findes, men jeg mener at kirken, som gudstjeneste sted, er et "tyndt" sted (Tynde steder er hvad kelterne kalder steder, hvor væggen mellem det almindelige og hellige er tynd, og hvor det derfor er nemt at komme i kontakt med det hellige).
Kirken som bygning er mere end et klubhus. Var den ikke det gav det ingen mening at vi indvier et nyt kirkerum, eller holder gudstjeneste og "lukker" kirken som gudstjeneste plads inden en kirke lukkes og sælges til arkitekter, lejligheder eller noget andet.
Kirken som kirkebygning er hellig. Ikke i egen kraft, men i kraft af at være sat til side til Guds-tjenesten, som finder sted der. At Guds kirke som folk også er hellig - det er noget helt andet igen....