31/05/2009

Pinsetunger ...

"I al sin glans nu stråler solen..." sang vi til gudstjenesten i dag. Og det skal jeg love for var rigtigt! Siden i går aftes har kirken været fyldt af glade børn, som har råhygget sig - til langt ud på natten! Efter gudstjenesten spiste vi grill mad i gården - det var alt sammen rigtig godt og hyggeligt! Noget af det jeg holder så meget af ved kirken, er at mennesker på alle aldre er sammen og kommer hinanden ved på kryds og tværs. Som jeg forstår det er det netop noget af det pinsen handler om: At vi får hjælp til at gå over alle skel imellem mennesker som sprog, kultur, baggrund og lignende. Og imellem generationer kan der sagtens være forskelligt sprog og kultur. Derfor er det så godt for krop og sjæl når vi er sammen med andre, som er kloge på at være noget vi ikker - om det så er noget vi ikke kan huske hvordan er, nogen vi ikke er endnu, eller noget vi aldrig kommer til at opleve fordi vi er os.
Da vi var ved at være færdige med oprydningen blev gaden "besat" af en flok AGF fans.... de var kommet i umanerligt god tid til forboldkampen mod VB, og besluttede sig for at gaden udenfor pubben var et udemærket sted at vente. Jeg kan fortælle jer, at selvom de var mange, så sang de ikke godt - selvom de gjorde det meget! Nu var de fleste af dem fulde, og der var en fæl lugt af alkohol over gaden - muligvis især fordi der blev smadret en del flasker.... Alligevel jeg kunne alligevel ikke lade være med at smile ved mig selv, for det var jo netop sådan vennerne blev opfattet den første pinsemorgen. "De må være fulde!" "Hvem opfører sig ellers sådan midt på dagen?!" "Det er da kun hvis man er tosset eller fuld, man taler så højlydt midt på gaden!"
De børn, der var med til at rydte op var meget forargede... "Anne, de råber og larmer, og de hamrer på dørene. Og ved du hvad?! Der var én, der tissede op af kirken!!" 
Der er ingen tvivl om at kirken her også er børnenes - og derfor synes de så, at man godt kan tage og behandle den ordentligt :-) 

1 comment:

  1. uhaaa ja det var helt vildt, som de råbte, sang og smadrede ting.. På et tidspunkt kom der en ung pige gående i gaden, 3-4 AGFér gik bag hende og hældte øl ud over hende, hun gik bare vidre.. stakkels pige, hun måtte være skræmt fra vid og sans, vi andre var også bange, selv hunden lå under sengen og rystede

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...