24/09/2008

Anmeldelse af "Wanted"

”Wanted” ser ved første øjekast ud til at være en kickass action film med fede effekter og måske en underholdende historie. Måske ikke en oplagt film at se i kirken. Den er også action og vold, men den er også meget mere end det.
”Wanted” handler om Wesley Gibson (James McAvoy). En trist, desillusioneret fyr et sted sidst i tyverne/først i tredverne, som et resultat af hans elendige liv lider af angstanfald. Han er kontoransat og arbejder i et åbent kontormiljø med en chef, som kun er til for at pine ham. Wesley deler kontor med sin bedste ven, der går i seng med Wesleys kæreste. At det er umuligt at google Wesley Gibson beviser blot, hvor umådeligt ubetydelig han er. Faktisk så ubetydelig, at han er overbevist om, at grunden til hans far gik fra hans mor, da Wesley blot var 7 dage gammel, var at faren kunne se hvor stort et nul Wesley ville blive. Og Wesleys tror på den historie han bliver fortalt og bekræftet i: at han er nul og niks.
Det hele ændres brat da Wesley igen henter sin angst medicin og den smukke Fox (Angelina Jolie) fortæller ham, at hans far døde dagen forinden. Han var medlem af et broderskab af snigskytter.
Det bliver (bogstaveligt talt) startskuddet på en ny tilværelse for Wesley. Han opdager, at hans angstanfald i virkeligheden er udtryk for en nærmest overmenneskelig evne han har til at se alting i slowmotion. Fox træner ham – meget brutalt – til at blive snigskytte, så han kan hævne sig på manden, der dræbte hans far.
Broderskabet af snigskytter styres af Sloan (Morgan Freeman), som har en imponerende autoritet og troværdighed. Sloan forklarer Wesley hvordan broderskabet slår mennesker ihjel efter ordre fra Den Store Væv. Dermed låner historien tanken om livet som en tråd, der klippes over, når døden indtræder fra mytologien. Broderskabets motto er ”Dræb én, red tusind”.
Vi følger Wesleys udvikling fra at være et nul til at være en selvsikker og dygtig morder. Men da han endelig får lov at jage den mand, som dræbte hans far begynder det at slå revner i den historie, han er blevet fortalt af broderskabet. Det viser sig, at heller ikke her er sandheden det, han er blevet fortalt. Og så må Wesley træffe et valg: vil han gå tilbage til den historie, han bliver fortalt, som er en falsk sandhed, eller vil han gå sin egen vej efter sandheden?
Med skuespillere Morgan Freeeman, Angelina Jolie og James McAvoy er det klart her er tale om gode og troværdige skuespilspræstationer. Angelina Jolie er på én gang sej, hård og smuk. En flad person, som tror på broderskabets kode uden spørgsmål. Morgan Freeman, som vi jo før har set som Gud, er meget troværdig i sin rolle som boss og alvidende. Men især er James McAvoys præsentation af den usikre og angstplagede Wesleys udvikling til en mand, som tror på sig selv meget imponerende. ”Wanted” er instrueret af Timus Bekmanbetov, som russisk og har lavet film som ”Night Watch”. ”Wanted” er hans første film på engelsk, og han har lavet en visuelt meget flot film. Og så er han med til at gøre en film, som ellers kunne være blevet meget Hollywood og pæn noget mere kantet, mørk og spændende uden at tage sig selv for alvorligt.
Og måske derfor er ”Wanted” ikke bare god underholdning, men giver også stof til eftertanke. ”Wanted” handler om hvad sandheden er - hvilken historie om mig selv skal jeg tro på? Og hvad gør jeg, hvis den historie jeg er blevet fortalt og tror på, viser sig at være løgn? Kan jeg så gå tilbage og leve med en falsk sandhed, eller har jeg modet til at søge efter den virkelige sandhed?
Her er en film, som tager vores frustrationer over et middelmådigt liv alvorligt, og som giver luft for lysten til at råbe af chefen, pande ens ”bedste” ven én, og vise kæresten, at man er bedre tjent uden hende.
Dermed handler ”Wanted” også om at jeg må turde leve mit liv, og tage ansvar for det, der er mit eget. Den stiller spørgsmålet om hvor meget, i vores liv, der er forudbestemt, og hvor meget vi selv har indflydelse på. I den metodistiske tradition, mener vi også at vi som mennesker har ansvar for vores eget liv. Vi be’r i dåben om at vi må bliver ”medskaber op vort eget liv”. Gud giver, jo, men det er op til os at tage imod. Gud har først ageret – ved at give os verden, vores liv, vores krop, vores …. Men vi er nødt til at re-agere for at det skal bliver virkeligt levendegørende. Jeg er ikke uden betydning. Faktisk betyder jeg alt for hvordan mit liv former sig ud fra det Gud har givet. ”Wanted” slutter med konklusionen, at Wesley tager fat på sine problemer og stiller så spørgsmålet: ”Hvad *** har du gjort på det sidste?”

No comments:

Post a Comment

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...