16/08/2007

Wellness

For nogen tid siden var jeg så priviligeret at blive inviteret på en hel dag med wellness - det var skønt! SeaWest er et forholdsvist nyt sted, hvor der er blevet gjort en del af ud af lækre fliser, flotte former på væggene og blid beslysning. Der er mulighed for massager og ansigtsbehandlinger, eller man kan gå rundt på egen hånd i tre forskellige saunaer, tage fodbad, sidde i spa'en, gå i tyrkisk dampbad, stå under oplevelsesbruseren (det hed den!) eller slænge sig på TripTraps liggestole med udsigt over den vestjyske himmel, og en legeplads. Det var fantastisk - mest fordi det betød en hel, lang eftermiddag i selskab med en rigtig god veninde med tid til uforstyrret snak.

Og så var der alligevel noget, der nagede, da vi lå der og boblede. For godt nok er det skønt at blive så ren - men, hvor meget wellness er det lige man får af at blive vasket? Jeg er ind imellem et skeptisk gemyt, jeg ved det. Jeg har svært ved at lade mig løbe af med. Selv i en oplevelsesbruser - som i øvrigt var den, der var skyld i at jeg blevet revet ud af illusionen om opnåelsen af wellness gennem en hvid frotte badekåbe. For bedst som jeg stod der i halvmørket omgivet af smukke, grønne fliser og først blev udsat for regnskovsdamp, der gik over i trope regn, for derefter at blive sprøjtet på som i en vaskehal, kom jeg til at tænke på hvor tomt det er: En oplevelsesbruser. Helt ærligt! Det er en bruser - der kommer vand ud af den. Hvis det kan kaldes en oplevelse, hvor er vi så henne?

Og godt nok bliver man ren af at skvulpe rundt i fem forskellige slags vand en hel eftermiddag, og vel er det afslappende at tusse rundt sammen med et menneske man holder af og kender godt. Men det største wellness kom da af at få sat verden på plads sammen med hende.

Jeg nød skam overdådigheden, men samtidig er virkeligheden jo også den, at uanset hvor ren min krop bliver, så hjælper det aldrig et hak med nok så mange saunaer, hvis sjælen ikke bliver rørt overhovedet.

Wellness, jo tak, det er et ord, der ikke engang findes på engelsk. Udtryk for en reel længsel efter velvære og helhed. Men noget jeg ikke tror, vi finde i vores omgivelser alene. Guds helhed kommer ikke til os fra det vi omgiver os med. Den kommer til os og er hos os i det indre. På trods af vores omgivelser.

No comments:

Post a Comment

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...