26/04/2007

Nyt liv



Jeg har været på retræte fra søndag til mandag. En retræte i stilhed. Det betyder at jeg ikke har sagt et ord fra søndag aften til tirsdag middag. Og det var en god oplevelse. Det er ikke første - og heller ikke sidste - gang jeg gør det.
Retræten handlede om opstandelsen, altså om det, der skete med Jesus i påsken. Og især handlede det om mødet mellem Jesus og hans venner efter at han er kommet tilbage efter at have været død.

Det, der særligt slog mig var ikke hvor glade vennerne var - der står et sted at de ikke kunne tro deres egne øjen af bare glæde - men hvor glad Jesus må have været. For at se dem igen, for at være kommet tilbage til livet, for at have besejret døden. For sikke en gave han kom til dem med - han gav dem LIV! Virkelige liv, og det uden død. Og når man læser teksterne om hvordan Jesus mødte hans venner står det klart, at, at kende Jesus, handler ikke om at forstå eller at være særlig dygtig til noget men om at gå sammen med ham. Det handler om at være hans ven, og tage del i det han kommer med. Eller som Wilfred Stinissen siger:

"Det, som Kristus har givet verden, er ikke i første instans en ny lære, men et nyt liv."

Du kan læse om Jesus' møde med hans venner efter han er kommet tilbage fra døden i alle fire evangelier. Jeg kan især godt lide Lukas evangeliet kap. 24 (s. 956) og Johannes evangeliet kap. 20 og 21 (s. 983)

No comments:

Post a Comment

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...