28/11/2011

Advent - Er der en mening?

Glædelig advent! Så er nedtællingen til julen er begyndt og forberedelserne til højtiden kan begynde. Og i morgen bliver det endda 1. december. Men jul er det vel ikke endnu, er det? Eller hvad synes du?

For mig er det advent nu. Julen starter først om godt 24 dage. Forberedelserne, glæden og forventningen starter længe inden - de er i gang. Og på den måde kan man vel godt sige, at julen allerede trænger igennem.

På den måde er det også det advent egentlig går ud på: at forberede sig til det, der kommer. Og efter advent er det Jesus, der kommer; det lille menneskebarn, som dog er Gud, der bliver født ind i vores verden. Og så er advent også en forberedelse af os selv til at tage imod Jesus, som den konge han også er.

Advent er en periode, som i kirken har til funktion at gøre os klar til at tage imod det, Gud vil give os: liv med mening, en redningsmand og et håb for fremtiden. Advent peger både tilbage mod barnet, der blev født for mange, mange år siden og frem til universets konge, som engang skal gøre alting godt og ret.

Jeg vil forsøge at markere advent i år på en måde jeg ikke før har gjort. Tidligere har jeg læst særlige adventsbøger - lidt lige som en julekalender, bare med historier, tanker, spørgsmål og bønner til eftertanke. Måske gør jeg også det i år. Under alle omstændigheder vil jeg her på bloggen frem til d. 25. december og de tolv juledage ud reflektere over advent, forventning, forberedelse, Gud og mig ved hjælp af salmer, bøger og de 9 læsninger.

De 9 læsninger er ni bibeltekster, som er en slags resume af historien mellem Gud og mennesker. De ni tekster bliver ofte brugt i forbindelse med en musisk gudstjeneste op mod jul her i Danmark.
Men da de 9 læsnigner opsummerer den kristne fortælling vil jeg samle mig om dem.

Jeg gør det, fordi jeg gerne vil have min advent og jul skal handle om andet og mere end lys, bagværk og gaver selvom det altsammen er godt og glædeligt. Jeg er ikke altid sikker på, hvilken mening julen har som højtid udover kirkens vægge. Det er ikke fordi jeg er i tvivl om betydningen af at Gud blev menneske - selvom jeg næppe fatter det til bunds. Jeg kan også godt acceptere, at der er ting i historien som jomfru-fødsel og englebesøg, der langt overstiger min fantasi og videnskabelige forståelse. Det er mere hvilken betydning det, at mennesket er værdifuldt fordi Gud selv blev menneske, og at der er en større plan med mig og verden, jeg ikke altid kan få til at hægne sammen med vanillekranse og ønskesedler.

Måske gør de det ikke. Måske gør de. I hvert fald kunne jeg godt tænke mig, at se lidt nærmere på det her i december måned. Hvis du også bliver inspireret, nysgerrig eller kan hjælpe på vej, vil det være dejligt!


Helt praktisk om de ni læsninger 
Tine Gjessø har givet mig lov til at bruge billeder, hun har malet netop til disse ni bibel-tekster.
Jeg starter hver tekst med at udgive teksten og Tines billede, og derefter i en seperat post udgiver jeg mine tanker.

3 comments:

  1. Kære Anne
    Jeg glæder mig meget til at læse med.
    Kærlig hilsen
    Joan

    ReplyDelete
  2. Tak Joan :-) Jeg glæder mig egentlig også selv til at se, hvad jeg kommer frem til!

    ReplyDelete
  3. Også jeg vil glæde mig:-)
    Tro, Håb og Kærlighed

    ReplyDelete

Jeg bliver rigtig glad, når der er kommentarer til mine indlæg. Så læg endelig en hilsen, når du har været forbi. Har du ikke lyst til at skrive, så alle kan se det, kan du skrive til mig på annetkthompson (a) gmail.com Fortsat god dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...